مصرف ماست و کاهش خطر ابتلا به دیابت

 5 فوریه 2014-

 تحقیقات جدید منتشر شده در Diabetologiaنشان می دهد افرادی که بیشترین مقدار مصرف ماست را دارند نسبت به افرادی که از ماست استفاده نمی کنند 28 درصد کمتر به دیابت مبتلا می شوند، دانشمندان دانشگاه کمبریج دریافتند که مصرف بیشتر محصولات لبنی تخمیر شده ی کم چرب شامل انواع  ماست و پنیرهای کم چرب می تواند بطور نسبی خطر ابتلا به دیابت را تا 24 درصد کاهش دهد.

در این تحقیق مشخص گردید افرادی که بیشترین میزان محصولات لبنی تخمیری کم چرب و نظیر ماست، پنیر کاتیج کم چرب) را مصرف می کنند 24 درصد کمتر از افرادی که از این مواد استفاده نمی کنند احتمال ابتلا به دیابت را درطی یازده سال دارند.

به گفته ی دکتر نیتا فروهی از شورای تحقیقات پزشکی واحد اپیدمیولوژی دانشگاه کمبریج،این تحقیق نقش غذاها در پیشگیری از دیابت نوع 2 را پررنگ تر کرده و این پیام را به جامعه می دهد که مصرف لبنیات کم چرب از اهمیت  ویژه ای برخوردار است.

 محصولات لبنی منابع خوبی از پروتئین ها ی با کیفیت، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. این مواد همچنین منبع چربیهای اشباع هستند که خوردن آنها به مردم توصیه نمی شوند به همین علت مصرف  انواع  کم چرب آنها به عنوان جایگزین انواع پرچرب به همه ی افراد توصیه می شود.

مطالعات قبلی ارتباط مشخصی را بین مصرف مواد لبنی(کم چرب یا پرچرب) و دیابت ارائه نداده بود به همین علت طبیعت ارتباط مصرف مواد لبنی و دیابت نوع 2 روشن نبود در این تحقیق دانشمندان مصرف محصولات لبنی و ارتباط آن با دیابت را ارزیابی کردند.

در این تحقیق بیش از 25 هزار زن و مرد شرکت داشتند، دانشمندان به مقایسه ی گزارشات این افراد درمورد جزئیات مصرف مواد لبنی  درطول هفته پرداختند، از میان این افراد بطور تصادفی 3502 نفر انتخاب و به مدت یازده سال پیگیری شدند درطول مدت مطالعه 753 نفر به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

مراحل پیگیری این افراد برای دانشمندان امکان بررسی فاکتورهای خطرمرتبط با مصرف کل محصولات لبنی، که فرد استفاده می کند را فراهم نمود. وقتی فاکتورهای مهمی مانند شیوه ی زندگی، میزان تحصیلات، مقدار چاقی و سایر عادات تغذیه ای و میزان کل کالری مصرفی در نظر گرفته شد، مصرف کل محصولات لبنی،محصولات لبنی پرچرب و کم چرب با ابتلا به دیابت ارتباطی نیافت.

همچنین مصرف کل شیرو پنیر ارتباطی با خطر ابتلا به دیابت ندارد. درمقابل افرادی که بیشترین  مقدار محصولات لبنی تخمیر شده ی کم چرب نظیر ماست و پنیر کاتیج کم چرب را مصرف  می کنند 24 درصد کمتر از افرادی که از این مواد استفاده نمی کنند در طی یازده سال پیگیری در این تحقیق به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

هنگامیکه این احتمال بطور جداگانه برای محصولات لبنی تخمیر شده و کم چرب بررسی گردید مشخص شد که بیش از 85 درصد از این محصولات سبب کاهش 28 درصدی خطر ابتلا به دیابت می شوند. کاهش خطر ابتلا به دیابت درمیان افرادی که بطور متوسط چهار و نیم وعده در هفته و در هر وعده 125 گرم ماست مصرف می کنند، مشاهده گردید.

چنین درصدی قابل تعمیم به تمام محصولات لبنی تخمیر شده ی کم چرب نظیر پنیرهای کم چرب نرسیده شامل fromage frais(نوعی پنیر) و low-fat cottage cheese(پنیر کاتیج کم چرب) نیز می شود. سایر یافته ها نشان می دهد کسانی که از ماست بجای میان وعده استفاده می کنند نیز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در خود کاهش می دهند.درعین حال این مطالعه ثابت نمی کند که خوردن محصولات لبنی سبب کاهش خطر دیابت می شود اما مصرف محصولات لبنی دارای فواید دیگری از جمله تامین ویتامین D، کلسیم و منیزیوم بدن است .علاوه بر این محصولات لبنی تخمیر شده  فواید دیگری برای مقابله با دیابت از طریق باکتریهای پروبیوتیک و نوع خاصی از ویتامین K(بخشی از خانواده ی menaquinone) که با تخمیر در ارتباط است، دارد.

 نویسندگان مقاله یکی از محدودیت های این مطالعه را تکیه بر اطلاعاتی می دانند که ازطرف مردم درباره ی مقدار و نوع محصولات لبنی که مصرف می کنند و تغییر در رژیم غذایی آنها در طول زمان داده شد اما این تحقیق در ابعاد بزرگ و مدت زمان طولانی به بررسی جزئیات رژیم غذایی افراد در زمان واقعی پرداخته است و تکیه بر حافظه ی گذشته ی این افراد ندارد.

محققین نتیجه گیری کردند که تحقیق آنها شواهد محکمی دال بر مصرف محصولات لبنی تخمیر شده ی کم چرب و ارتباط آن با کاهش خطر ابتلا به دیابت در آینده ارائه داده است.

دکتر فروهی می گوید: درحال حاضر شواهد نشان می دهد مصرف برخی از غذاها نظیر نوشیدنیهای شیرین برای سلامت مضر هستند و این مطلب بسیار مهم است که خوردن غذاهایی مانند ماست و محصولات تخمیری کم چرب می تواند برای سلامت مفید باشند.

 منبع :Diabetologia, 2014; DOI: 10.1007/s00125-014-3176-1

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا